Grönsakssoppa

 
 
 
Jag älskar grönsaker och jag älskar soppa, så detta är en perfekt kombination för mig. Denna soppan är väldigt enkel att göra.
 
Ingredienser: 
  • 2 l vatten
  • 4 st grönsaksbuljongtärningar
  • Salt (krydda efter smak)
  • Peppar (krydda efter smak)
  • 200 g fryst broccoli
  • 4 st potatisar
  • 2 stora morötter
  • 100 g riven vitkål
  • Färsk persilja
Tärna potatis och morötter, riv vitkålen. Koka upp potatisen, morötterna och vitkålen i 2 l vatten tillsammans med buljongtärningarna, i ungefär 20 minuter (känn efter om potatisen börjat mjukna). När det är nästan klart häll i den frysta broccolin och några blad färsk persilja och låt koka några minuter till och sen är det klart. 
 
Som extra smaksättning brukar jag hälla i lite färskpressad citron i min tallrik för lite extra syra, och ibland har jag krutonger till eller som  i detta fallet Crostini. Smarrigt.
 
 
// I love vegetables and I love soup, so this is a perfect combo for me. This soup is very simple to make. 
 
Ingredients: 
  • 2 l of water
  • 4 pieces of vegetable broth
  • Salt (after own taste)
  • Pepper (after own taste)
  • 200 g frozen broccoli
  • 4 potatoes
  • 2 large carrots
  • 100 g cabbage
  • Fresch parsley
Cut potatoes and carrots into little cubes, cut the cabbage. Boil potatoes, carrots and the cabbage in 2 l of water together with the broth pieces, for about 20 minutes (feel if the potato is starting to get soft). When it is almost done, add the frozen broccoli and some leafs of fresch parsley and let it boil for a few more minutes and then it is done. 
 
I usually add freschly squeezed lemon juice as extra flavor to my plate, for extra acidity, and I do have crutons sometimes or as in this case some Crostini. Yummo. 

Kommentera här: